Tuk nebo cukr?

Cukr v potravinachOrganismus je důmyslně propracovaný systém. Vše, co se v něm děje má svá pravidla a význam. Stejně i příjem tuků, cukrů a bílkovin. Protože bílkoviny jsou životně důležité, zaslouží si samostatný článek.

To, že vše co během dne sníme se buď spálío nebo uloží, určitě víte. Ale věděli jste, že v těle máte vždy k dispozici určité množství cukru, které slouží jako rychlý zdroj energie? Tato zásoba cukru se během dne postupně spotřebuje a doplňuje. Zbylý přijatý cukr se uloží ve formě tuku.

Na druhé straně, tukové zásoby jsou neomezené. Člověk přece dokáže existovat s 40 kg, ale i se 400 kg. Záleží jen na Vás, zda se jich dokážete zbavit a udržet si ideální hmotnost a postavu, díky které se hlavně Vy budete cítit dobře.

Tukové polštářky: nevkusné nebo nebezpečné?

To, že vše co přijmeme a nevyužijeme jak energii se uloží, už určitě víte. Ale zamysleli jste se někdy nad tím, zda jsou pro Vás tukové zásoby nebezpečné? Už 0,5kg může zkrátit Váš život. Tuk není jen hmota. Dokáže se chovat jako žláza vylučující hormony. Produkuje hormon leptin, aromatázu, který přeměňuje testosteron na estrogen a skladuje různé toxické látky.

3 druhy tukových buněk:

  1. tricylglycerol - tuk v krvi,
  2. podkožní tuk,
  3. viscerální - vnitřní tuk.

Nejnebezpečnější pro zdraví je viscerální tuk. Představuje největší riziko vzniku srdečně-cévních chorob a obaluje aktivně orgány, čímž narušuje jejich funkčnost. Nejčastěji vzniká na bříšku a Vy ho určitě znáte jako pivní břicho. Viscerální tuk na břiše zatěžuje inzulínový metabolismus a způsobuje kolísání cholesterolu a triacylglycerolů, které jsou nejčastěji spojovány s ischemickou chorobou srdeční.

Najnebezpečnejšia tuková zásobaPodkožní tuk, v porovnání s viscerálním, není tak nebezpečný. S přibývajícími kilogramy se úměrně snižuje množství inzulínu v mozku, což má za následek sníženou koncentraci, zhoršenou schopnost myslet a pamatovat si. Navíc, obézní lidé jsou citlivější na bolest a snadněji propadají depresím.

Zvýšená hladina tuků v krvi se navenek nemusí projevit, ale představuje zvýšené riziko onemocnění srdečních tepen, v důsledku jejich ztluštění a kornatění.

Tuk ze stravy úplně nevynechávejte

Ačkoli si to často neuvědomujeme a tukové polštářky bereme jen jako přítěž, tuk v organizmu má několik důležitých úkolů:

Tuk má tvořit 10% celkové hmotnosti. Nejen obezita, ale i nízké množství tuku sebou nese zdravotní rizika. Tukem na talíři byste se neměli nikdy úplně vyhýbat, ale naučte se rozlišovat mezi zdravými a škodlivými tuky.

Zdravé a škodlivé tuky v jídle

Zdravé vs. škodlivé tuky v jedle

Navrch, do červené zóny naší tukové pyramidy, se dostali transmastné kyseliny, protože jsou nejškodlivější. Jsou průmyslově vyráběny a v potravinářství se využívají především k prodloužení trvanlivosti. Při nakupování si vzpomeňte na tuto radu: zdravější je to, co má kratší dobu spotřeby.

Druhou skupinkou jsou nasycené mastné kyseliny. Sice jsou zdravější než transmastné kyseliny, ale s jejich konzumací to také nepřehánějte.

Pravidelně byste měli konzumovat nenasycené mastné kyseliny: omega-3, omega-6, omega-9. Mají mnoho pozitivních účinků nejen na zdraví, ale pomáhají během hubnutíbrání jojo efektu.

Omega-3 blokují enzymy, které jsou nezbytné k ukládání tuků, podporují termogenezi a snižují hladinu inzulínu. Pokud během dne přijmete dostatek omega-3 mastných kyselin, normalizuje hladinu leptinu. Leptin potlačuje hlad, snižuje příjem stravy a urychluje metabolismus.

Nevyhýbejte se tukům ani během hubnutí

Nenasycené mastné kyseliny jsou nejen prospěšné pro zdraví, ale pomáhají při hubnutí a udržení si postavy protože:

Sacharidy vs. tuky

Glykemický index potravín Kdo by neměl rád čokoládové tyčinky, piškotové řezy, smetanovou dort, oříškové sušenky nebo bonbóny. I Vám se už jen při jejich jmenování vyplavují sliny? Není však mnoho důvodů, proč bychom měli cukr milovat. Když příště budete mít chuť na sladké, vzpomeňte si na toto:

Až 60% zkonzumovaného cukru se uloží v tukových polštářcích.

Cukry nebo sacharidy, způsobují obezitu a cukrovku. Ukládají se ve formě tuků a zapříčiňují vyplavování vitamínů či minerálních látek. Způsobují rychlý nástup hladu a náladovost. Jsou příčinou vzniku zánětů a problémů s pletí, otoků kolem očí atd.

Ne všechny sacharidy jsou špatně. Pravidelně bychom měli konzumovat sacharidy nacházející se v ovoci a zelenině. Vezměme si například jablko. Ačkoli obsahuje vysoké množství fruktózy a glukózy nezvýší hladinu cukru v krvi tak rychle, jak výživu 100g těstovin. Navíc, jablko obsahuje vitamin C, E, draslík a další látky potřebné pro správné fungování metabolismu.

Podle účinku potravin na hladinu cukru v krvi je můžeme rozdělit na poraviny s vysokým glykemickým indexem a nízkým glykemickým indexem. O glykemickém indexu potravin se můžete dočíst více v našem článku nebo si stáhněte e-book, ve kterém najdete i srovnání a seřazení potravin do tabulky.

Kde se sacharidy nacházejí?

Sacharidy jsou téměř všude. Kromě sladkých pamlsků, vysoké množství sacharidů nalezneme v produktech z bílé mouky, v bramborách a polotovarech. Nižší množství se ukrývá v mase, mléku a mléčných výrobcích. Sacharidy najdeme také v ovoci a nepatrné množství v zelenině.

I sacharidy jsou důležité, ale v malém množství

Cukor, sladké pokušenieMinimální množství sacharidů, asi 150g, potřebuje náš mozek pro správné fungování. Bez sacharidů bychom se cítili unaveně, upadali bychom do deprese a melancholie a ráno bychom nedokázali vstát z postele.

Tělo si vždy uloží přibližně 600g sacharidů ve svalech a játrech, které slouží jako rychlý zdroj energie. Ty se vždy spálí jako první a až potom tělo začne spalovat tuky. Po opětovném přijetí sacharidů se zase část z nich uloží na rychlé použití.

Jíte příliš sacharidů?

Sacharidy se v našem organismu přetvářejí na cukr - glukózu, kterou buňky využívají jako rychlý zdroj energie. S nadbytečným příjmem sacharidů se musí tělo vypořádat a někam tento cukr odklidit. O cukr se stará inzulín produkovaný slinivkou. Inzulín na sebe váže cukry a dopravuje je k tělním buňkám.

Malé receptory, nacházející se na buňkách, vážou na sebe inzulín. Pokud je však v těle příliš mnoho cukru a buňky jsou přeplněné, stáhnou své receptory a nabízený cukr odmítnou. V tomto případě mluvíme o inzulínové rezistenci. Přebytečný cukr se dostává do jater, kde se mění na tuk. Tento proces má za následek vznik obezity a cukrovky.

Spalování tuků a sacharidů

Váš "sacharidový zásobník" energie obsahuje 600g sacharidů. 1g sacharidů má 4 kcal. 600g zásobník představuje 2 400Kč. Abyste toto množství spotřebovali, museli byste minimálně 3 hodiny běhat. A řekněme si upřímně, na to většina z nás nemá ani čas, ani kondičku. A zde přicházíme k důležité otázce: Jak spalovat tukové zásoby na břiše, stehnech a zadečku? Jednoduše.

Musíte naučit svaly využívat energii z tuků a omezit přísun sacharidů. Pokud budete mít v těle jen minimum sacharidů, svaly nebudou mít na výběr a začnou spalovat tuk. Možná už tušíte, proč nízkotučné diety nefungují nebo fungují jen na krátkou dobu.

Více o nízkotučných dietách a co se v našem těle děje během spalování tuků a sacharidů se dočtete v dalším článku a ještě více se dozvíte v našem e-booku.

Diskuse

slovanskyvlkodav: Naprostá pravda - mohu potvrdit. Na tzv "zdravé" stravě jsem sice ze začátku zhubl, ale ne na dlouho. Co jsem omezil sacharidy a přidal tuk, váha klesala bez problému, bez počítaní kalorií i s né moc cvičením. A svalová hmota přibyla.

reaguj

Email nebude zveřejněn, jen jeho první část.