10 tipů, jak se naučit být šťastný

Každoročně 13. září se po celém světě slaví den pozitivního myšlení, a ne náhodou také mezinárodní den čokolády. Hlavní myšlenkou tohoto dne je především zvýšení povědomí lidí o účincích pozitivního myšlení na zdraví a život člověka. Dobrá zpráva pro pesimisty: Věděli jste, že štěstí se dá naučit? Aneb jak pravil Dalajláma: „Prvním krokem na cestě ke štěstí je učení se.

Vliv psychické pohody na zdraví

stestiMnohé výzkumy potvrzují, že šťastní lidé jsou zdravější, mají méně zdravotních problémů a rychleji se uzdravují než ti, kteří snadno podléhají pesimismu. Jednou z příčin může být geneticky daná odolnost vůči stresu – každý ho umí zvládat jinak. A právě nezvládnutý stres (či jeho nadbytek) je jednou z příčin civilizačních nemocí, stres zkracuje život a činí ho nepříjemným. Můžeme si za to sami svým přístupem? Lze to ovlivnit? Vždyť moderní život je stresující už ze své podstaty. Ano, ale i stres lze každý den kompenzovat sportem, zdravou výživou a radostmi, které nám pomohou se s ním vyrovnat. Nečekejte na zázrak a jděte štěstí naproti!

Štěstí, to je věda

Existují kapacity, které se zabývají štěstím vědecky. Pozitivní psychologie je toho dobrým příkladem. Někteří z vědců se domnívají, že štěstí je v nás – v našich genech, přičemž někteří „gen štěstí“ postrádají úplně, a proto trpí depresemi (gen štěstí přenáší serotonin). Tento pohled vytváří dojem, že svůj přístup k životu nelze ovlivnit, ale není to tak. I bez genu štěstí můžeme žít vyrovnaně a spokojeně. Podle jiných vědců se totiž štěstí dá naučit (během 6 týdnů). Učení začíná bezděky již v prostředí, ve kterém vyrůstáme, a velkým vzorem nám v tom jsou rodiče. Co když ale sami neuměli být šťastní? Dá se „odnaučit“ být nešťastný? Od toho jsou nám právě k dispozici „školy štěstí“, koučové, psychologové a podpůrné skupiny vznikající po celém světě.

Proč být životním optimistou?

stestiŠkarohlídi rádi říkají, že pesimista je pouze optimista se zkušenostmi. Špatnými, samozřejmě. Vtip je v tom, že pravý optimista může mít stejnou smůlu v životě jako pesimista a zachovat si přitom nadhled. Jeho vnímání situace je vždy odlišné, proto si pesimista s optimistou často nemohou rozumět. „Že optimisté žijí déle?“ „Pche,“ odpovídá pesimista. „Nač si prodlužovat všechno to utrpení?“ Má vůbec smysl být životním optimistou? Určitě – i když je to boj s větrnými mlýny.

Na filozofické úrovni jde o odvěký boj proti entropii – základního zákona vesmíru, který říká, že vše spěje k neuspořádanosti, zmatku a svému nezvratnému konci. Základní zákon života (podle Václava Havla) však naopak je zvyšování strukturovanosti a boj proti entropii. Bojovat a nevzdávat se, i když boj nikdy nekončí a zdá se marný – to je, oč tu běží. Být optimistou je vlastně svého druhu hrdinství, protože si takový člověk záměrně nevolí tu snazší cestu (upadnout do deprese), ale tu složitější - přijetí sebe sama, odpovědnosti za vlastní pocity a vnímání nástrah života.

Optimista je smířen se složitostí života a je za ní vděčný. Kdyby byl život jednoduchý a bezbolestný, byl by nudný. Pesimista se věčně ptá: „Proč je život tak těžký?“ Optimista zná odpověď: „Abys poznal jednoduchost.“ Každá bolest a každý průšvih má do budoucna svůj smysl – posiluje nás na těle i na duši (bez bolesti nemůžeme růst ani se vyvíjet). Člověk prožívá pocit štěstí pouze výjimečně právě proto, aby mu bylo vzácnější. Jinými slovy: „Co nebolí – to není život, co nepomíjí – to není štěstí.“ Spisovatel Ivo Andrič. Lépe se s tím smířit než na to spílat.

Jak se naučit myslet pozitivně?

jak myslet pozitivne1. Pravidelnou fyzickou aktivitou – nejlépe na čerstvém vzduchu a za každého počasí:
Sportovní aktivity, pohyb v přírodě, práce na zahradě uvolňují hormony štěstí a odbourávají
stres.

2. Šťastný mozek umí odpočívat: Dostatek spánku, relaxace a „dolce far niente“ – sladkého
nicnedělání.

3. Nepředjímejte události: Vyvarovat se očekávání toho nejhoršího i nejlepšího, co může nastat,
ubírá to psychickou energii. Brát prostě věci tak, jak přicházejí a řešit je, až nastanou.

4. Každý den si udělejte radost: Dopřejte si dlouhou horkou sprchu; zajděte si do parfumerie a
vyzkoušejte si nové svěží vůně; vstaňte v sobotu dřív a zapněte dětský program s oblíbenou
pohádkou z dětství; udělejte dobrý skutek (pomozte ženě s kočárkem do tramvaje, zapojte se do
dobročinného bazaru/darování potravin); uvařte si něco speciálního; zatancujte si na oblíbenou
muziku; najděte si svůj každodenní rituál štěstí: vypijte si svou ranní kávu beze spěchu a vždy
s novou příchutí; každý večer si zapalte voňavou svíčku; každý den se naučte něco nového;
dejte si za úkol každý den někoho rozesmát.

5. Buďte všímaví k dobrým věcem ve vašem životě: Na všem se dá najít něco dobrého, i na
tom, že vám ráno ujel autobus před nosem.

6. Buďte vděčni za to, co máte: Zdraví, blízké, práci (to není samozřejmost)

7. Nesrovnávejte se s ostatními: Neztrácejte čas přemýšlením o tom, v čem všem mají ostatní
lepší život než vy. Zaměřte se na sebe a svůj vlastní rozvoj.

8. Objevte v sobě tvořivou sílu: Pište, malujte, sochejte, hrajte na hudební nástroje, skládejte
písně. Naplní vás to radostí a lépe sami sebe poznáte.

9. Žijte tady a teď: Nepřemýšlejte nad minulostí a neobětujte veškerý svůj čas/energii plánování
budoucnosti – ne vše jde vždy podle plánu, nechte věci volně plynout a v tuto chvíli dělejte to,
co vás baví a naplňuje.

10. I kyselý humor se počítá: „Člověk, který měl smůlu, má skoro vždycky štěstí, že to s ní
nedopadlo ještě hůře.“ Mark Twain

byt pozitivniNaučit se být šťastný je věda, ale není to nemožné. Když máte pocit, že to sami nezvládnete, zajistěte si koučink, přihlaste se do „školy štěstí“ na kurz pozitivního myšlení a uvidíte, že se v tom pesimismu neplácáte sami. Oslavte mezinárodní den pozitivního myšlení s novými přáteli!

Patříte mezi optimisty?

Diskuse


Email nebude zveřejněn, jen jeho první část.