Skákání na trampolíně - zábavný a efektivní způsob hubnutí

vyskokPoslední dobou se s trampolínami roztrhl pytel, lekce „skákání na trampolíně“ jsou dokonce jedny z nejpopulárnějších. Jistě již i do fitness centra, které máte poblíž svého domu, dorazil trend jumpingu. Ale skákat můžete i doma nebo na zahradě. Pryč jsou časy, kdy trampolíny okupovaly pouze děti. Vraťte se do dětských let a začněte skákat, vaše tělo se vám za to odmění zdravím a krásou. Myslíte si, že to jsou vyhozené peníze? V čem tkví zdravotní přínosy skákání na trampolíně a dá se jumpingem vůbec zhubnout, jak slibují trenéři trampolínek?

Kdo neskáče, není Čech

Ačkoliv se o skákání/trampolínách často mluví jako o jumpingu, tento sport vymysleli Češi v roce 2000. Tomáš Buriánek a Jana Svobodová jsou čeští instruktoři, kteří jsou zodpovědní za celosvětový boom jumpingu. V čem je jedinečný? Právě v kombinaci hravé dětské zábavy s tvrdou dřinou, při které z vás poteče pot v hektolitrech. Na první pohled vypadá skákání na trampolíně jako jednoduchá aktivita, která nevyžaduje mnoho námahy. Opak je pravdou. Nohy a celé tělo při něm dostávají pěkně zabrat. Skákáním na trampolíně posílíte dolní končetiny, zádové a břišní svaly i svaly pánevního dna. Tempo si můžete nastavit podle libosti, pohybovat se v aerobní hladině nebo jen pomalejším tempem posilovat. Pro skákání na trampolíně je vhodné mít kvalitní tenisky, nedoporučuje se skákat na boso, protože tak může docházet k zraněním.

Zdravotní přínosy jumpingu

Kromě efektivního posilování různých svalových skupin přináší skákání zlepšení pohybové koordinace, pružnosti, výdrže, zvětšení kapacity plic a prokrvení mozku. Jumping je prevencí kardiovaskulárních onemocnění, snižuje cholesterol a krevní tlak. Lze jím také předcházet osteoporóze, protože skákání zvyšuje hustotu kostí a nezatěžuje klouby (díky odpružení pláštěm trampolíny). Někteří odborníci mají dokonce za to, že skákání je podstatně zdravější a účinnější než běh, a to právě proto, že při něm dochází méně ke zraněním a tělo vydá za menší časový úsek více energie. Navzdory tomu, jak budete po první lekci zničeni, se při pravidelném cvičení můžete těšit na přívaly nové energie a vnitřní svěžesti, které skákání po delší době přináší.

Dá se skákáním zhubnout?

Vzhledem k tomu, že za deset minut skákání spálíte tolik kalorií jako za půl hodiny běhu, hubnutí je s trampolínou velmi snadné. Za hodinu jumpingu průměrně spálíte až 1500 kJ. Záleží ovšem na technice a intenzitě cvičení. Ze začátku je lepší cvičit s instruktorem, který vás naučí dělat všechny cviky a skoky správně, aby měly požadovaný efekt na vaši postavu. Nezapomeňte si s sebou vhodnou obuv a lahev s pitím. Ve fitness centrech, které se specializují na jumping, se cvičí na malých trampolínách o průměru asi jednoho metru. Jakmile budete mít techniku zvládnutou, neváhejte a pořiďte si pro sebe domů větší trampolínu pro profíky. Skákat s vámi může celá rodina, tento sport totiž není omezen věkem, jen si musíte dávat pozor na zranění. Na konci cvičení nikdy nesmíte zapomenout na strečink, který je stejně nezbytný jako u běhání, aby vás druhý den ráno nebolely všechny svaly v těle, o nichž jste dříve neměli ani tušení.muzi skacu na trampoline

Pozitivní účinky na mozek

Lékaři se shodují, že skákání na trampolíně vede ke zlepšení koncentrace, reakční rychlosti, orientace, koordinace a rovnováhy. To je způsobeno kvalitnějším okysličováním mozku, které je typické pro tento druh sportu. Při dobíhání tramvaje se už nezadýcháte a při plnění složitých intelektuálních úkolů si budete vést mnohem lépe, když budete do svého harmonogramu pravidelně zařazovat i skákání na trampolíně. Jakožto účinná aerobní aktivita jumping také napomáhá uvolňovat endorfiny z mozku a díky tomu úspěšně odbourávat stres, zabraňovat depresím i zlepšovat kvalitu spánku. Aktivní odpočinek na trampolíně lze tedy více než doporučit. Koneckonců, trampolín využívají i astronauti k rekonvalescenci po návratu na Zemi (k obnovení kostní tkáně) a trénují s nimi vrcholoví sportovci. Trampolína vám může pomoci vyhrát i šachový turnaj!

Diskuse


Email nebude zveřejněn, jen jeho první část.