Proč potřebujete pravidelný přísun vitaminu B12?

Vitamin B12 (kobalamin) je jedním z nejdůležitějších vitaminů ze skupiny B rozpustných ve vodě. Jeho nedílnou součástí je chemický prvek kobalt jakožto centrální atom molekuly vitaminu B12 (plní zde stejnou funkci jako atom železa u barviva hemoglobinu). Jak se projevuje jeho nedostatek a kdy je zapotřebí zvýšená spotřeba vitaminu B12 ve formě běžných potravin, suplementů či injekcí?

Význam vitaminu B12 pro zdraví

zdravieVitamin B12 se podílí na celé řadě procesů, jejichž hladké fungování je nezbytné pro uchování zdraví:

Jak se projevuje nedostatek vitaminu B12?

nedostatek vitaminu b12Nedostatek vitaminu B12 přichází většinou plíživě. V játrech mají lidé jeho zásoby, které se vyčerpají za 5-10 let, takže příznaky se často objeví až tehdy, kdy je zásobárna vitaminu již zcela vyčerpána. Nejčastějšími příznaky nedostatku vitaminu B12 jsou: 

Nedostatek vitaminu B12 musí předem řešit především začínající vegani, protože neexistuje spolehlivý rostlinný zdroj tohoto vitaminu (viz níže), ale ani masožravcům se tento problém nevyhýbá (např. kvůli poruše vstřebávání vitaminů). Velmi často nedostatek vitaminu B12 postihuje také osoby nemocné (např. s Crohnovou chorobou, celiakií) a starší. Na vině bývá taktéž alkohol, stres či hormonální antikoncepce, které mohou zhoršovat vstřebávání vitaminu, anebo ho v těle inaktivovat.

Předávkování vitaminem B12 v zásadě není možné, jen malá část se totiž ukládá do jater a při zvýšeném dávkování se dokonce vitamin hůře vstřebává. Nadbytek se většinou vylučuje v moči, opravdu výrazné předávkování může maximálně způsobit kopřivku, která brzy po vyloučení z těla vymizí. 

Potravinové zdroje vitaminu B12

masoMezi potraviny, jejichž konzumací spolehlivě vpravíte do těla vitamin B12, patří:

Potravinové doplňky a další zdroje

Vegetariáni, kteří si potrpí na velké množství mléčných výrobků a vajec, si mohou oddychnout, i když i ti mohou mít nedostatek vitaminu B12 (z jiných než stravovacích důvodů). Vegani však nemají jinou možnost, než si najít alternativní zdroj vitaminu, ale i s tím se dá krásně žít. Doporučená denní dávka pro dospělého činí 2,4 mikrogramy. Ve veganských kruzích se hojně diskutují mořské řasy a nakvašené potraviny jako alternativní rostlinné zdroje B12, ale ty obsahují často spíše neaktivní formy vitaminu B12. Proto je lepší přijímat tento vitamin ve formě uměle vyráběných suplementů (klasických pilulek z lékárny – vitaminy typu B-komplex) nebo výrobků obohacených o vitamin B12 (rostlinné nápoje a sýry, speciální dezerty, margaríny, energetické nápoje a tyčinky). Při akutním nedostatku vitaminu B12 vpraví lékař pacientovi do svalu vitamin injekčně. Vegani by si měli přítomnost vitaminu B12 v těle hlídat a pravidelně jednou ročně podstupovat hematologické vyšetření. Při prvních známkách nedostatku vitaminu by však neměli váhat s návštěvou lékaře ani zarytí masožravci. vitaminy a doplnky

Diskuse


Email nebude zveřejněn, jen jeho první část.