12 tipů, jak se zbavit nadýmání

Trápí vás nadýmání a nadměrná plynatost? Než půjdete svůj problém řešit s lékařem, dopřejte svému nafouklému břichu první pomoc ve formě teplé vany, bylinek a pohybu. Nadýmavé potraviny jezte jen střídmě a ve správné kombinaci s vhodnými bylinkami. Pokud se problém neustále objevuje, i když se nadýmavým jídlům vyhýbáte a učinili jste všechna myslitelná opatření, problém může mít i jinou příčinu. Kromě nadměrné psychické zátěže a stresu, které jsou často spouštěčem břišních křečí, mohou být na vině potravinové alergie a intolerance některých cukrů.travici system

1) Klíčový je dostatek pohybu

Tělesný pohyb je velmi účinnou dlouhodobou prevencí proti nadýmání. Pohyb působí i jako první pomoc při akutních potížích, protože umožňuje rozpohybovat střeva, uvolnit stažené svaly a přináší psychickou úlevu. Běžně postačí 20-30 minut svižné chůze denně a alespoň dvakrát týdně zařadit do harmonogramu pravidelné cvičení, jízdu na kole či plavání.

2) Dostatek vlákniny ve stravě

Nedostatek vlákniny také způsobuje zácpu, a v tom může být hlavní kámen úrazu. Běžný jídelníček moderního člověka postrádá dostatek vlákniny. Zařaďte proto do své stravy více vláknité zeleniny, například brokolici a avokádo. V lékárně a specializovaných eshopech již běžně narazíte také na tzv. Psyllium, což je rozpustná vláknina rostlinného původu podporující peristaltiku. Prodává se v sypké formě, po zalití vodou nabobtná a takto vzniklá směs se každý den pije. S vlákninou byste to však v žádném případě neměli přehánět. Příliš mnoho vlákniny totiž také způsobuje nadýmání, proto všeho s mírou.avokado

3) Které potraviny nadýmají?

Ze zkušenosti víte, že nejvíce břicho nafukují luštěniny a zelí. Někomu vadí i čerstvé pečivo, které by se rozhodně nemělo jíst ještě teplé. Dalšími problematickými potravinami jsou: sójové boby, lilek, černý chleba, kapusta. To ovšem neznamená, že byste je neměli jíst vůbec. Stejně tak sladkosti, banány a obilné klíčky. V přiměřeném množství si je můžete dopřávat denně, luštěniny a zelí několikrát za měsíc. Jakmile se jen trochu zorientujete v bylinkách, vliv luštěnin na nadýmání lze zminimalizovat. Až si budete příště vařit k obědu čočku, nezapomeňte proto do ní přidat špetku asafoetidy (lidově známé jako „čertovo lejno“) a budete mile překvapeni, že tentokrát se vám nadýmání vyhne.

4) Teplá vana a masáž

Akutním potížím se dá rovněž ubránit, když si dopřejete horkou koupel. Stejný účinek vám přinese břišní masáž s jednoduchým postupem: masírujte břicho v okolí pupíku krouživými pohyby ve směru hodinových ručiček (kopírující pohyby ve střevech), a to buď obyčejným krémem, olejem nebo speciálním gelem s obsahem fenyklu. Úleva na sebe nenechá dlouho čekat.vana

5) Jezte jídla s draslíkem

Draslík je minerální látka, která na sebe váže přebytečnou vodu, reguluje tak množství tekutin v těle a omezuje nadýmání. Už jen z toho důvodu je vhodné zařadit ho do stravy. Vysoký obsah draslíku mají tyto potraviny: banány, ořechy, špenát, rajčata, chřest. Dávejte si je jako přílohu ke každému jídlu a hned poznáte rozdíl.

6) Pozor na špatnou kombinaci potravin

Nejhorší kombinací je směs koncentrované bílkoviny s cukrem, která v žaludku vyvolává nepříjemné kvašení. Nadýmání tak způsobuje například smažená kobliha a slazené mléko v jakékoliv podobě, tedy i káva s mlékem a cukrem může být problematická.kava s mlekem

7) Nemluvte při jídle a dostatečně žvýkejte

Při jídle se nemluví, to je známá věc. Nejen, aby vám nezaskočilo. Ale také proto, že když jíte a zároveň mluvíte, polykáte vzduch, který se hromadí ve střevech. Rovněž je velmi důležité věnovat jídlu dostatečnou pozornost. Nebrat si jej k televizi, abyste se mohli plně soustředit na dostatečné žvýkání, které usnadňuje trávení.

8) Nepřejídejte se a nejezte ve spěchu

Nadměrné porce jídla, kromě tloustnutí, zapříčiňují i nadýmání. Proto jezte „do polosyta“ a hlavně v klidném prostředí. Každý den si udělejte dostatečný čas na oběd i svačiny, abyste nejedli ve spěchu a stresu, což obvykle končí nezdravým hltáním.burger

9) Pijte vodu bez bublinek

Dodržujte kvalitní pitný režim během celého dne, vyhýbejte se přemíře soli v potravě a perlivým vodám s nadbytkem sodíku. Nejlepší, pro vaše trávení i celkové zdraví, je pít čistou vodu nebo čaj bez cukru. Po každém jídle nezapomeňte pokrm dostatečně zapít. Za celý den byste měli vypít 2-3 litry vody bez bublin.

10) Alkohol s mírou

Nadýmání způsobuje i alkohol, který je podáván ve větší míře, než je zdrávo. Alkohol koneckonců vzniká kvašením a na tělo působí toxicky, pokud ho pijete denně více než 2 dcl vína či 1-2 piva. Menší množství vína nebo piva po večerním jídle ale naopak zdraví prospívá.vino

11) Bylinky

Jistě si pamatujete na dobu, kdy vám maminka vařila fenyklový čaj, když vás bolelo břicho. Kromě toho, že čaj nádherně voní, totiž působí proti nadýmání a zmírňuje křeče. Podobné účinky přináší i anýz, kmín, petržel, šalvěj, heřmánek, meduňka a máta.

12) Intolerance laktózy?

Jakmile všechny zmíněné postupy selžou a problémy přetrvávají, je na místě začít řešit problém s gastroenterologem a alergologem. Nejprve se poraďte s obvodním lékařem, který vám může udělat jednoduché krevní testy na zjištění intolerance laktózy, sóji a dalších potravinových alergenů. Zjistit alergii lze i svépomocí prostřednictvím eliminační diety – na měsíc zkuste vysadit mléko a veškeré mléčné výrobky z jídelníčku, zapisujte si vše, co jste snědli a tak spolehlivě zjistíte, co vám nedělá dobře. Naučte se rozumět varovným signálům, které vám sděluje vaše tělo, a nadměrné nadýmání bude pro vás minulostí!

Diskuse


Email nebude zveřejněn, jen jeho první část.