Vitamíny, výživové doplňky a vyvážená strava


vitaminyVitamín
je látka, kterou organismus nutně potřebuje pro svou existenci. Až na několik výjimek si lidské tělo vitamíny nedokáže samo vytvořit, a proto je musí získat prostřednictvím potravy. Vitamíny jsou nutné pro udržení mnohých tělesných funkcí, posilují a udržují imunitní reakce. Při jejich nedostatku se mohou objevovat poruchy funkcí organismu, ale i vážná onemocnění.

Vyvážená a vitamínově bohatá strava

Nejdůležitější je pestrá strava, která přispívá k tomu, abychom se cítili dobře. Několik obecných rad, které Vám pomohou k zdravé a vyvážené stravě:

Kdy užívat vitamínové doplňky stravy?

vitaminove doplnkyNěkdy je potřebné sáhnout po výživových doplňcích. Zejména pokud přijímáte energeticky nízkou stravu (vegetariáni by měli užívat vitamín B) nebo v případě, pokud nedokážete zajistit organismu dostatek množství vitamínů z potravy. Výživové doplňky nejsou jako léky, ale pomáhají udržet zdravý organismus.

Dělení vitamínů

Vitamíny můžeme rozdělit do několika skupin podle různých hledisek. Jedním z hlavních aspektů je jejich rozpustnost. Některé se rozpouštějí v tucích - liposolubilné, jiné ve vodě - hydrosolubilné.

Vitamíny rozpustné v tucích

Vitamíny rozpustné v tucích se rozpouštějí ve střevech a do jednotlivých částí těla se dostávají žilami. Nedostatek vitamínů rozpustných v tucích se objevuje nejčastěji u lidí, kteří trpí střevními chorobami, případně se dlouhodobě stravují nesprávně. Nadměrné užívání těchto vitaminů může být pro organismus velmi škodlivé.

Vitamíny rozpustné ve vodě

Tyto vitamíny se v našem těle "zdrží" krátce, proto je třeba zajistit jejich pravidelný přísun do těla (výjimkou je vitamin B, který ukládají játra). Předávkování těmito vitamíny je velmi ojedinělé. Nepotřebné vitamíny se z organismu vyplaví spolu s vodou.

Vitamín A a betakaroten

Tento vitamín se nachází výlučně v živočišných produktech, v rostlinách se nachází jako provitamín - betakaroten. Mnohé problémy se zrakem jsou spojeny s nedostatkem vitaminu A (suché oko, zamlžování, zarudnutí, svědění, ..).

Hlavní funkce vitaminu A a betakarotenu

Mezi hlavní příznaky nedostatku vitaminu A patří nechutenství, suchá pokožka, problémy s růstem a zrakem.

Vitamín D - sluneční vitamín

Nejvíce vitamínu D získáte pobytem na slunci, prostřednictvím výživových doplňků, méně stravou.vitamin d

Nedostatek vitamínu D

Nedostatku vitamínu D zapříčiňuje měkkost a lámavost kostí, v rostoucím organismu vzniká křivice a u dospělých se zhoršuje průběh osteoporózy. Organismus si neví rady s vápníkem a fosforem, proto i menší pády vedou ke zlomeninám a zuby jsou náchylnější na tvorbu kazu. Mozkové buňky jsou mdlé a člověk tak rychleji propadne úzkosti a depresím. Nejnižší příjem vitamínu D mají staří lidé, proto se u nich projevují problémy s pamětí a stabilitou při chůzi.

Vitamin E - vitamín plodnosti

vitamin E

Vitamín F

Nedostatek vitamínu F se projevuje zejména kožními chorobami - ekzémy, vyrážkami a extrémní suchostí kůže. Mohou se vyskytnout psychické i fyzické problémy.

Vitamín K

Vitamín C

vitamin c

Vitamíny ve skupině B

Vitamín P

Používá se při křečových žilách, při červených flekách na kůži, které vznikají praskáním žil, při vysokém krevním tlaku. Působí preventivně proti alergickým a anafylaktickým šokem. Nedostatek se projevuje zúžením cév, které může vést k prasknutí až krvácení.

Kde najdeme jednotlivé vitamíny?

Vitamíny rozpustné v tucích:

Vitamíny rozpustné ve vodě:kos s ovocem

Diskuse


Email nebude zveřejněn, jen jeho první část.