Jak pečovat o duševní zdraví

"Zdraví je stav úplného tělesného, duševního a sociálního blahobytu a ne jen absence nemoci nebo slabosti."

Co je nemoc, víme všichni. O nastuzení, kašli, bolestech zad, nohou, rukou a tak dále ... posloucháme každý den. Co je ale duševní, psychické, zdraví a hygiena? Duševní hygienou udržujeme psychické zdraví v kondici, díky čemuž se dokážeme vyhnout různým psychickým chorobám, neurózám, pocitem úzkosti či depresi.

Jen tak přijít a říct: "mám psychický problém" nebo "mám problém s úzkostí", či "trpím depresí" je stále tabu a člověk s jakýmkoli podobným problémem je považován za blázna, šílence, padavku…

deprese

Podle WHO - Světové zdravotnické organizace patří do duševního zdraví:

Vliv na psychiku mají i běžné věci

Existuje množství faktorů, které přímo, ale i nepřímo (někdy si to ani neuvědomujeme) ovlivňují lidskou psychiku. Od osobních zkušenosti, rodinného a sociálního zázemí přes styl života, až po životní prostředí. Vliv na naši duševní pohodu má vše, co se kolem nás děje.

Svatba, štěstí

I navenek pozitivní události v nás mohou vyvolat ne právě zdravý stav. Například svatba nebo narození dítěte jsou příjemné události, které nás nabudí, ale uvnitř vyvolají stresující stav.

Reakcí organismu je stres, přesněji pozitivní stres. Organismus sice spustí "proti - stresové opatření", ale po psychické stránce nás povzbudí. S takovým stresem si naše tělo poradit dokáže. Záplava hormonů, které v nás pozitivní emoce vyvolají, neguje následky stresových hormonů.

Jak posílit své psychické zdraví

Pro udržení a posílení duševního zdraví nemusíte podstupovat žádné komplikované změny životního stylu. Někdy se stačí jen ztotožnit s návyky, které nám přináší každodenní život (do práce musíme vstát a jít), osvojit si pár pravidel a naučit se zorganizovat si čas.

Sebeúcta - mějte se rádi a važte si sami sebe.

Emoční odolnost - nepřipouštějte si všechny problémy, se kterými se setkáte a nepoddávejte se negativním emocím.

Pozitivní myšlení - nemyslete na to, jak něco nedokážete. Myslete na to, jak to zvládnete.

Řešení problémů - problémy jsou, byly a budou. Pokud víte, jak je vyřešit, máte o problém méně.

Ovládnutí stresu - naučte se stres ovládat a zjistěte, jak mu nepodlehnout.

Naučte se hospodařit se svým časem - naučte se, kdy si dát pauzu od náročné práce a kdy si dopřát relax, rozdělte svůj čas mezi práci, rodinu a sebe.

Přesýpací hodiny

Jak si udržet duševní zdraví?

Smutek, strach, výčitky, úzkost, obavy... To jsou pocity, které zná každý z nás. Životní situace, které nedokážeme změnit, nás ovlivňují a zanechávají stopy na naší psychice. Pokud víte, jak se s těmito pocity vyrovnat, jak se jimi nenechat zcela pohltit, máte velkou šanci zůstat duševně zdraví a předejít psychickým onemocněním.

1. Přijměte sami sebe

Přijetí sama sebe souvisí se sebeúctou. Pokud si nevážíte sami sebe, jak si vás mohou vážit druzí? Poznejte se, zjistěte, v čem jste dobří a poznejte své slabosti. Važte si sami sebe.

2. Mluvte o pocitech

Mluvte o všech pocitech - ať už o pozitivních nebo negativních. Pokud se podělíte o svůj smutek a starosti, stanou se polovičními. Pokud se podělíte o radost a štěstí - znásobí se.

Někdy stačí se z negativní situace vypovídat a člověku se hned uleví.

3. Učte se, tvořte, buďte aktivní

Rozvíjejte své dovednosti, vzdělávejte se a získávejte nové vědomosti. Jsou to investice do sebe samého. To, co se naučíte, vám nikdo nevezme a pomůžete tím svému sebevědomí a sebeúctě.

Chtěli jste někdy v minulosti malovat, mít zahrádku, vyřezávat nebo být hercem? Zkuste to. Možná z vás Piccaso nebude, ale pocit, že jste něco vytvořili, je úžasný.

Pomoc

4. Nebojte se požádat o pomoc

Všichni ji někdy potřebujeme. Nebojte se a neváhejte o pomoc požádat, pokud to potřebujete. Na druhé straně - pomáhejte. Pokud víte, že můžete pomoci a neovlivní to vaši psychickou pohodu, tak to udělejte.

5. Překážky

Překážky, problémy, starosti - jakkoli je nazveme, vždy tu byly, jsou a také budou. Vždyť život bez nich by byl docela nudný a jednotvárný. Bez překážek bychom si neuměli užít pohodu a štěstí.

Překonání každé překážky vás posílí, každé selhání je zkušenost. Dodá vám pořádný kus sebeúcty a posílí vaši víru ve vlastní schopnosti. Překážky jsou výzvou k posunutí vlastních schopností.

6. Sněte

Nejen v noci. Klidně sněte i přes den. Ne vše se vám do detailů splní, ale můžete se tomu alespoň přiblížit.

Mluvte o svých snech. Možná právě ve vašem okolí je někdo, kdo má stejné sny, cíle a představy o své budoucnosti, práci, podnikání...

7. Relaxujte

Dopřejte si dostatečný odpočinek. Práce není všechno a nemusíte každý večer jen sedět před TV. Nejlepší odpočinek je na čerstvém vzduchu - vyzkoušejte aktivní odpočinek, jděte na procházku do parku nebo lesa, oprašte brusle, vytáhněte ze sklepa kolo a jděte se jen tak povozit.

Kdy naposledy jste něco udělali jen tak, prostě pro radost?

Štěstí, přátelé, socializace

8. Přátelé

Rodinu si nevyberete, ale přátele můžete. Vybírejte si takové, kteří vám dodají naději, dobrou náladu a nabijí váš pozitivní energií. Takové, kteří si na všechno nestěžují a raději hledají řešení problémů.

Setkávání s přáteli vás přivede na jiné myšlenky, potěší, pomůže a vytrhne ze všedního života.

9. Žijte nyní

Žijte tady a teď. Minulost změnit nedokážete a spoléhat se nebo se obávat o budoucnost nemá smysl. Život probíhá právě teď a tady, tak si ho užijte nejlépe jak víte a můžete. Nyní můžete změnit svou budoucnost.

10. Životní styl - strava a cvičení

Vyvážené stravování a dostatek aktivního pohybu dokáže nadělat s psychikou divy. Vyváženou stravou získáte dostatek vitamínů, minerálů a dalších živin, které udrží váš organismus zdravý.

Nedostatek výživných látek ve stravě ovlivňuje i duševní zdraví, hlavně produkci hormonů, které ovlivňují naše pocity.

Nejen strava, ale také aktivní pohyb ovlivňuje naše pocity. Pohybem se nastartuje tvorba hormonů, které zlepší naši náladu. Zvyšuje se jejich produkce a negativní pocity ustupují.

Cvičení

11. Spánek

Pokud se špatně vyspíme, jsme nervózní, podráždění, náladoví... Potřebujeme čas na regeneraci - fyzickou i psychickou. Pokud jsme v pohodě po fyzické stránce, většinou je v pohodě i naše psychika a my lépe zvládáme nástrahy běžného dne. Ne nadarmo se říká "ráno moudřejší večera". Kolikrát jste ráno našli řešení na včerejší problém?

Negativním emocím se během života nevyhneme, proto je důležité naučit se s nimi pracovat a nepotlačovat je, ale řešit.

Diskuse


Email nebude zveřejněn, jen jeho první část.