Jarní očistný půst

Cílem půstu je spustit v organismu ozdravné a samoléčebné procesy, které jsou podmíněny odstraněním škodlivých látek a toxinů. Výsledkem je harmonie těla i duše.

Půst nebo detoxikace?

Půst je období, ve kterém se dobrovolně vzdáváme jídla buď úplně nebo jen částečně, například na určené období přestaneme jíst maso, mléko a mléčné výrobky, sladké, ale může se týkat i kouření či alkoholu. Detoxikace může být celotělová (komplexní) nebo zaměřená na očištění jednoho orgánu - detoxikace střev, jater, ledvin atd.

Nikdy nepoužívejte půst a detoxikaci jako způsoby rychlého hubnutí. Půst má vyšší cíl - je ozdravovacím nástrojem pro tělo i duši.

vodaÚplný půst - voda, voda a ještě jednou voda

Úplný půst znamená nejíst žádné jídlo, ani ovoce a zeleninu. K pití se doporučuje pouze kojenecká nebo přefiltrovaná voda. Úplný půst můžete dodržovat v pravidelných obdobích, například jeden den každý týden nebo tři dny každý druhý týden. Dodržují se i dlouhodobé úplné půsty, které trvají 7, 15 nebo 21 dnů a když si troufáte, i 41. Upozorňujeme však, že při dlouhodobých půstech musí být návrat k jídlu pomalý a doba návratu k normálnímu jídlu může trvat i dva týdny.

Výhody:

Nevýhody:

ovocne smoothiePůst s ovocem a zeleninou - fresh, džus nebo smoothie?

Půst s ovocem a zeleninou je méně náročný než úplný půst. Je důležité, abyste pili čerstvé šťávy, tzv. fresh šťávy a ne džusy v krabicích, v poměru 50:50 - voda a šťáva. Jak oběd si můžete udělat i čerstvé smoothie, které obsahuje více vitaminů a výživných látek. Pozor, aby nebylo smoothie příliš husté. Na rozředění můžete použít filtrovanou vodu nebo čerstvou šťávu. Nezapomeňte ani na pitný režim.

Výhody:

Nevýhody:

bylinkovy cajPůst bylinkovými čaji a kořením

Při tomto půstu se využívá pozitivní vliv bylinek a koření na organismus. Tradiční čínská medicína, medicína ajurvédská i lidová se zabývala účinky bylinek a koření na očištění těla již před více než 3 000 lety. Nejčastěji se používá fenyklový, kopřivový, pampeliškový, bílý a zelený čaj. V lékárně najdete i mnohé čajové směsi určené k detoxikaci a půstu. Bylinkový a pepřový půst můžete zkombinovat s půstem ovocným a zeleninovým.

Výhody:

Nevýhody:

salatČástečný půst

Částečný půst je nejmírnější ze všech výše uvedených, protože si odepíráte jen určité jídlo, alkohol nebo kouření. Nejčastěji jde o maso a masné výrobky, mléko a výrobky z něj, sladkosti... Jednoduše řečeno přecházíte na zdravou stravu plnou ovoce a zeleniny.

Výhody:

Nevýhody:

neuronyJak ovlivňuje půst mozek?

Kromě očisty trávicího traktu a detoxikace organismu, půst ovlivňuje i činnost mozku, podporuje neurogeneze, čili tvoření nových neuronů a posiluje neuronové sítě. Němečtí vědci zjistili, že pokud se budete postit pravidelně, například 1 postní den v průběhu 30 dnů nebo snížíte příjem kalorií o 30 %, sníží se i riziko vzniku mrtvice a vzniku neurodegenerativních onemocnění jako je Parkinson a Alzheimer.

Ať už jste se rozhodli pro částečný nebo úplný půst, začněte cvičit. Procházky na čerstvém vzduchu, běh či kolo jsou ideální na rozproudění krevního oběhu a lymfatického systému, který z těla odvede přebytek toxických a škodlivých látek.

Dodržujete i vy pravidelně částečný nebo úplný půst?

Diskuse


Email nebude zveřejněn, jen jeho první část.