Rýži nebo brambory?

Klasická otázka, kterou si téměř denně dáváme. Pro ty, kterým záleží na zdraví, se nad ní už určitě vícekrát zamysleli. Ti, kteří by chtěli shodit pár kil, už možná odpověď i tuší. Třeba si však uvědomit, zda chcete shodit kila navíc nebo odkyselit organismus, nebo jen udělat něco pro své tělo...

Rýže, tropická rostlina, která se nám dostala do běžného jídelníčku

ryzePokud však chcete zhubnout, určitě se nenechte zlákat na rýžovou dietu (přičemž byste nejedli nic jiného než rýži) ale ani na jiné diety založené na bázi rýže. Z jednoduchého důvodu. Bílá rýže je sice výborný zdroj energie, ale téměř všechny výživné látky se z ní odstraní. A navíc hrozí téměř 100% jo-jo efekt. A tak se rýže stává nejméně výživnou obilovinou, zejména pokud jde o broušenou rýži. Bohužel právě tu denně dostáváme na talíř.

Bílá rýže, jako hlavní potravina, může způsobit v organismu chronický nedostatek vitaminu B1. Také taková strava může být příčinou anémie, co se připisuje právě nízkému obsahu železa v rýži. Pokud si však dáme rýži v kombinaci s luštěninami, velkým množstvím zeleniny nebo ovoce, dostaneme mnohem výživnější jídlo.

Na rozdíl od "bílé" rýže, hnědá (nebroušená celozrnná) rýže nabízí tělu mnohem více: nerozpustnou vlákninu, minerály a vitamíny. Je ideální potravinou zdravé výživy i dietních programů. Hnědá rýže v kombinaci s luštěninami (například hrachem, sójou, čočkou) představuje plnohodnotný zdroj bílkovin.

Celozrnná rýže je na předním místě v rámci obilovin zejména díky dvěma vlastnostem a to:

  1. je velmi lehce stravitelná (v žaludku se zdrží v průměru jen 1 hodinu)
  2. neobsahuje gluten (lepek).

Dokonce není známa žádná kontraindikace, ne náhodou jsou první jídla dítěte po odstavení právě na bázi rýže. Konzumace rýže se doporučuje zejména při poruchách trávení (zánět tlustého střeva, plynatost, zácpa, průjem, nadváha, ztížené trávení, nedostatečná činnost ledvin) ale i při léčbě vysokého krevního tlaku.

Nikde se však nedočtete o její blahodárných účincích při trávení v kombinaci s masem. Jednoduše proto, že maso a rýže pro zachování živin při trávení, potřebují úplně jiné prostředí žaludku.

V případě rýže, uhlohydrátů, se trávení začíná už během žvýkání a když se jídlo dostane do žaludku, sliny vmíšené do hltu potravy zůstávají aktivní ještě asi půl hodiny a vytvářejí mírně zásadité prostředí.

Trávení masa, čili bílkovin, se začíná až v žaludku, na co je zapotřebí žaludeční kyselina.

Po smíchání nemohou být tedy dokonale strávené ani bílkoviny, ani uhlohydráty, v důsledku čehož dochází ke ztrátám živin a energie. Trávení uhlovodanů se tak zastaví, pokud bílkoviny neopustí žaludek, takže celkové strávení takové kombinace může trvat i 5-6 hodin.

Brambory, úžasné hlízy

Je všeobecně známo, že brambory obsahují množství škrobu. Pro tělo jsou nejprospěšnější tepelně neupravené, syrové brambory. Šťáva je výborným léčitelem proti zánětům žaludeční sliznice, vředům a zánětům tlustého střeva.

Napadlo vás už někdy držet bramborovou dietu? Ne? Chyba!!

bramboryBrambory nejenže perfektně zasytí, ale dodají tělu i chybějící energii. Díky vysokému obsahu vody, minerálních látek a komplexních uhlohydrátů, patří k těm nejlepším potravinám při dosažení vysněné postavy. Tím "spalovačem" tuků v bramborách je právě vitamín C, který se v něm nachází v hojném počtu. Vitamín C se podílí také při stabilitě hladiny cukru v krvi. Vysoký obsah draslíku se zase postará o to, aby si tělo neuchovávalo zbytečně velké množství vody.

Nejvýživnější jsou čerstvé brambory, čím déle se skladují, tím více živin ztrácejí. Během půl roku se například vitamín C úplně ztratí. Také se mění jejich výživové hodnoty i po tepelném zpracování. Vařené brambory nesmíme skladovat více než 24h, protože se v nich rozmnoží choroboplodné zárodky.

Také je i velmi důležité, jakým způsobem se brambory připraví, závisí na tom léčivé účinky brambor a také i jejich nutriční hodnoty. Pro srovnání, pečené brambory obsahují až 6-násobné množství kalorií a 30-násobné množství tuků než vařené. Nejsnáze stravitelné jsou důkladně uvařené brambory (zejména pyré), protože neobsahují téměř žádnou celulózu. Konzumace pyré se nedoporučuje pouze v případě plynatosti, protože v takové úpravě brambory snadno podléhají kvašení.

Pokud má někdo problémy s překyselení organismem, což je asi většina lidí, jen o tom neví, brambory jsou pro něj ve stravě nenahraditelné. Svým zásaditým působením se při trávení vážou v žaludku na kyseliny, čímž prospívají nejen samotnému žaludku ale i celkovému organismu. Samozřejmě, jakož i při rýži, i tu platí, že nejlepší stravitelná kombinace, je kombinace se zeleninou.

Tak rýže nebo brambory?

Nejsprávnější odpověď by byla: ani jedno, ale zelenina je ta správná volba. Pokud se však nechcete vzdát své oblíbené přílohy, tak zvolte buď celozrnnou rýži nebo vařené brambory.

Pokud držíte dietu a stravujete se v restauracích, tak nejlépe vybranou přílohou k libovému masu jsou vařené brambory (nejlépe vařené ve slupce). Málokteré restaurace totiž mají v denní menu na výběr i naturální rýži.

Diskuse


Email nebude zveřejněn, jen jeho první část.