Technologie jsou příčinou kybernemocí, ale i jejich lékem

Zvykli jsme si, že závislost na internetu a virtuálních hrách patří k digitálnímu věku. Závislost však není jediným problémem, který nové technologie vnáší do našich životů. Věděli jste, že: nás činí nesoustředěnými, jsou příčinou ochabující paměti, snižují schopnost učení a způsobují odumírání celých mozkových center?
Digitální demenci se dá ovšem předejít, i když moderní technologie budete dál používat. Záleží pouze na míře a způsobu jejich využívání.

Nemoci digitálního věku podle Manfreda Spitzera

Významný neurovědec Manfred Spitzer vydal r. 2012 knihu "Digitální demence", která pojednává o novém syndromu emocionální oploštělosti, otupělosti a deprese, který způsobuje nadužívání moderních technologií. V Americe náctiletí tráví s digitálními médii v průměru 7,5 hodiny denně, přičemž nejvíc vedou televize a počítačové hry. Jaký to má vliv na jejich mozek? Mozek se neustále učí a mění, synapse mezi neurony jsou plastické a vedou elektrické signály, které lze zachytit pomocí skenování, takže lze snadno také zjistit, jak nové technologie na mozek působí. Protože se příliš spoléháme na své digitální pomocníky (např. Google), selhávají naše paměťová centra. Protože nemluvíme spolu, ale spojujeme se na sociálních sítích, selhávají naše vztahy.

Poruchy spánku a deprese úzce souvisí se závislostí na internetu. Drobné počty za nás zvládne kalkulačka, naše mozky leniví. Nač se spoléhat na svou prostorovou představivost a orientaci, když máme v autě GPS navigaci? Je nasnadě, že počítače, tablety, internet a videohry ovlivňují nejen pozornost, inteligenci, rozvoj řeči, ale celou naši identitu a mezilidské vztahy.synapse neuronu

Jak pečovat o mozek s kybernemocí?

Mozek má, naštěstí pro nás, také velkou schopnost regenerace. Záleží však pouze na vás, dáte-li mu možnost se uzdravit. Vypněte televizi a přečtěte si knihu. Luštěte křížovky a sudoku. Místo vysedávání u počítače se věnujte každý den lehkému cvičení a procházejte se na čerstvém vzduchu. Dávejte přednost osobním setkáním s partou přátel před komunikací prostřednictvím sociálních sítí. Pěstujte koníčky, které se dají dělat "offline". Nepoužívejte kalkulačku a trénujte paměť tím, že se naučíte zpaměti svoji oblíbenou báseň. Existují i specializovaní trenéři, kteří vám pomohou rozvíjet paměť. Aby mozek nezakrněl, musí vyvinout jisté úsilí, ale tak, jako fyzické cvičení zprvu bolí, brzy začne přinášet ovoce. Vzniknou nové neuronové sítě, budete dosahovat mnohem lepších výsledků v práci i ve škole, poruchy nálad a otupělost odezní se zvýšeným tělesným pohybem.

Na vlně digitální diety Daniela Sieberga

Roku 2014 u nás vyšla také kniha "Digitální dieta". Shrnuje čtyřtýdenní odvykací kůru jejího tvůrce, který se živil jako novinář a moderátor v oblasti moderních technologií. Daniel Sieberg popisuje, jak mu technologie narušovaly rodinný život a pohlcovaly veškerý jeho čas. Rozhodl se proto dočasně "odstřihnout", aby si sám mohl nastavit pravidla, kdy bude své pomocníky využívat. Není bez zajímavosti, že Sieberg nachází podobný lék na svou digitální nemoc jako Spitzer – zastavit se, zamyslet se nad tím, jak moc technologie ovlivňují každodenní život a kolik času strávíme denně "online". Po zamyšlení a odpojení se přichází na řadu návrat do "offline" světa, kde musí člověk používat mozek, do života, který se zdá najednou smysluplnější. Abychom neztratili, co jsme znovu nabyli, je potřeba stanovit si pro sebe přísná pravidla pro používání mobilů, počítačů, televize a dalších vymožeností.

Řešení pro budoucnost – technologie jako lék

Trénování mozku se v následujících letech stane nezbytnou součástí života nás všech, nejen starých lidí, ale i mladých, kteří jsou více náchylní k nadužívání moderních technologií. Keep brain fit - Trénink mozkuJeště před vynálezem "fitness pro mozek" byly na světě obyčejné logické hry trénující mozek (pro děti například pexeso, pro dospělé šachy). Klasické deskové hry rozvíjejí představivost, logické myšlení a schopnost spolupráce. Nyní máme navíc k dispozici i online hry, které podporují růst neuronových sítí a jsou prevencí proti Alzheimerově chorobě. Příkladem je aplikace Keep Brain Fit obsahující 450 testových situací, 16 her na podporu paměti, rozvoj logického myšlení, rychlosti reakce a prostorové představivosti, pexeso, sudoku a zajímavosti ze světa vhodné k zapamatování. Obsah her a testových situací se průběžně mění a doplňuje, takže mozek dostává stále nové podněty. I to je způsob, jak udržet mozek "fit", ale všeho s mírou. S takovou hrou efektivně strávíte čas v čekárně u doktora, při cestě v mhd do práce a do školy, ale nezapomínejte taky na to ostatní, na život offline.Používaný a nepoužívaný mozek

Diskuse


Email nebude zveřejněn, jen jeho první část.