Zhubněte poslední kila s hříšným dnem!

Cheat day neboli hříšný den, jinak zvaný také prasečí, je den zařazovaný mimo dietní plán, v němž se lze bez výčitek oddat všem stravovacím hříchům, s cílem zhubnout. Stejně jako je tomu s jakoukoliv dietou, tak i svůj prasátkový den si snadno přizpůsobíte vlastním potřebám. Cheat day zároveň není stoprocentně účinná strategie, která funguje u každého. V některých případech je dokonce lepší se jí úplně vyhnout a striktně se držet předepsané diety. V čem tedy spočívá význam hříšného dne a jaké může mít podoby?

chat day hriesny den

Příjemné nastartování metabolismu

Hlavní význam hříšného dne spočívá v tom, že po dlouhé době odříkání zrychluje metabolismus. Když si tělo zvykne na přísný dietní režim, zpomalí po nějaké době svůj metabolismus, aby zabránilo přílišným ztrátám tuku. Výsledkem je, že se váha zastaví na mrtvém bodě a nejde dolů a nejde. Vysvětlení je poněkud „darwinovské“. V dřívějších dobách měly totiž tukové buňky ochrannou funkci. V době, kdy se člověku nedostávalo potravy, ho udržely při životě. Byly rezervoárem, z něhož mohl těžit tolik potřebnou energii. Dnes se nacházíme v úplně jiné situaci, jídlo je všude na dosah ruky. Naše těla ovšem fungují stále na stejném principu. Proto je hříšný den rozumný způsob, jak znovu nastartovat metabolismus a začít opět hubnout. Zároveň přináší psychickou úlevu od spartánského životního stylu.

Kdy se hříšného dne raději vzdát?

Jedním z úskalí je, že hříšný den se nehodí pro každého. Není to tak dávno, kdy jste trpěli chorobným přejídáním? Trpíte inzulinovou nebo leptinovou rezistencí? Máte problémy se sebekontrolou a dobře víte, že když jednou znovu začnete jíst nezdravě, druhý den se probudíte s neodbytným absťákem? V takových případech raději s podobnými experimenty nezačínejte nebo jen velmi opatrně, abyste nespadli zpět do pasti nezdravých návyků a dalšího přibírání. Pokud naopak kypíte zdravím, umíte si říct včas „dost“ a netrpíte žádnou poruchou přijímání potravy, směle do toho. Zakroužkujte si první hříšný den v kalendáři a naplánujte si ho do posledního puntíku. Bude vás to bavit stejně jako samotné hřešení, které přijde na řadu později.

cheat day kalendar

Jak si naplánovat hříšný den?

Hříšný den si každý představuje trochu jinak. Někdo zařadí v daný den do jídelníčku jen jedno hříšné jídlo (nebo chcete-li, cheat meal) a po zbytek dne najede zpět na svůj běžný stravovací plán. Jiný si naopak dopřává celý den, co hrdlo ráčí. Nepleťte si však hříšný den s nezřízeným obžerstvím. Poněkud zavádějící český název k tomu sice svádí, jedním ze smrtelných hříchů je přece právě zmíněné obžerství, ale původní lingvistický význam hříšného dne spočívá spíše v drobném „podvádění“ (od angl. slovesa cheat). Jedno hříšné jídlo týdně je jako nic, stejně tak jeden celý hříšný den jednou za čtrnáct dní. Je tedy jasné, že když budete hřešit obden, výsledky budou mizerné. Aby hřešící den splnil vaše očekávání s ohledem na individuální potřebu hubnutí, je zapotřebí před dnem D vždy minimálně 5-6 dní dodržovat obvyklý dietní plán bez jakýchkoliv úlev.

Slanina chat day

Vybírejte si nutričně bohatá hříšná jídla

Někdo pojímá hříšný den jako příležitost naložit si bohatší porci oblíbeného dietního jídla. Jezte více zeleniny a nevynechávejte přílohy, jestliže se jim jindy vyhýbáte. Máte-li chuť na sladké, dejte si k svačině štědrou nadílku sezónního ovoce, které je plné sacharidů, ale i velmi prospěšných látek. Místo fast foodu si raději doma uvařte vlastní hamburger s hranolky. Namísto průmyslově zpracovaných chipsů si upečte v troubě zeleninovo-bramborové chipsy s různým kořením, přiměřeným množstvím soli a tuku. Obohaťte své kuřecí obědové menu o kvalitní slaninu bez dextrózy a éček. Po večeři den zakončete 1-2 sklenkami dobrého vína s několika kousky špičkového sýra k zakousnutí. Vaše hostina se tak stane něčím, na co se budete těšit celý týden. 

Hvězdy a jejich hříšný den

Jessica BielJennifer Aniston: "Během svých hříšných dnů si většinou dopřávám mexické jídlo nebo italské těstoviny. Myslím ale, že i v tomhle období by měl člověk mlsat s mírou."

Katy Perry: "V neděli si dávám oraz od svého dietního plánu a vrhám se na svoje oblíbené jídlo - třeba na hamburgery." 

Sandra Bullock: Většinou začínám hřešit v sobotu večer a končím v neděli večer, ale na vždycky to striktně dodržuji. Nedávno jsem byla na ochutnávce slaniny obalené v tmavé čokoládě a to jsem prostě musela vyzkoušet!"

Jessica Biel: "Když jím celý týden zdravě, většinou si na neděli naplánuju svůj cheat day, během něhož můžu sníst cokoli. Je to pro mě důležité, abych se ze vší té dietní stravy nezbláznila."

 A ještě několik tipů na závěr

1. Pokud patříte k osobám se sedavým zaměstnáním, měli byste dodržovat model 90/10 (zdravá/hříšná strava). Ty aktivnější si mohou dovolit i systém 80/20.

2. Své hříšné dny si naplánujte na období, kdy vás čekají nástrahy spojené s nějakou spoločenskou událostí. Díky tomu přežijete oslavu narozenin nebo pracovní párty bez výčitek svědomí.

3. Během hříšných dnů se ideálně vypravte do posilovny. Při posilování totiž vaše svaly hned využijí zkonzumovaný cukr a změní ho v energii, namísto tuku.

4. Naučte se hýčkat se i jinak než tabulkou čokolády. Dopřejte si saunu, relaxační masáž nebo se objednejte ke kosmetičce.

 

Jdete do toho?

Diskuse


Email nebude zveřejněn, jen jeho první část.