Tuky a spalování tuků

Efektivní spalování tukůTukové buňky se nacházejí téměř všude na těle. Svaly mají přibližně 10% tuku, které spálí při pohybu, asi 15% se nachází v orgánech (tohoto tuku se nikdy nezbavíte), 15% z celkového tuku máte kolem bříška a zbylý tuk je viditelně uložen pod kůží. Právě tento tuk Vám při pohledu do zrcadla zvyšuje krevní tlak.

Co je tuková buňka?

V tukové buňce nebo odborně v adipocytů, se nachází velká kapka mastného tuku. Tukové buňky přijímají mastné kyseliny z krve a spolu s glycerinovou molekulou z metabolismu, vytvářejí jednu tukovou kapku za druhou, tzv. lipidy.

Spalování tuků

Kdybychom žili v ideálním světě, tak lipidy, tukové kapky, by se hned po příchodu do organismu rozštěpily, putovaly do krve a svalové nebo jiné tělesné buňky by je spálili, a tím by organismus získal energii. Bohužel se to takto neděje.

K vytváření a odbourání tuků jsou potřebné hormony a enzymy. Hormon inzulín zvyšuje hladinu krevního cukru a vytváří tuky, hormon adrenalin tuky odbourává ale jen při sportování. V horším případě se oba tyto hormony snaží o to, aby byla tuková vrstva nejen zanechána ale aby rostla. Enzymy regulují metabolické procesy, řídí spalování a zajišťují příjem cukrů nebo tuků pro svaly.

Proč spalování tuků není tak jednoduché?

Kromě tuků, každý den přijímáme i sacharidy, které blokují spalování tuků. Příliš velké množství sacharidů může dokonce jejich spalování úplně zastavit. Ale o sacharidech a jejich vlivu na naše tělo a postavu si povíme více v samostatném článku. Pokud skutečně chcete spalovat tuky, musíte omezit příjem sacharidů.

SacharidyLidské tělo má 2 energetické nádrže. Jednu malou, v níž se skladují sacharidy a druhou velkou na uskladnění tuků, která tvoří Vaši tělesnou hmotnost. Pokud jsou obě nádrže plné, vždy se nejprve spalují sacharidy a až po jejich úplném vyprázdnění přicházejí na řadu tuky.

Jestli výrazně omezíte přísun sacharidů, vyprázdníte sacharidovou nádrž a enzymy řídící spalování sacharidů se vyhladují, konečně pak budete spalovat tuky a zbavíte se svých tukových polštářků. Dokonce budete spalovat tuky i při běžných činnostech, ne jenom během sportu.

Můžete sacharidy nahradit zvýšeným příjmem tuků?

Čím méně sacharidů, tím jste štíhlejší. A tady nastává ještě jedna malá komplikace stravování. Tato rovnice spalování tuků neplatí, pokud přijmete více tuků, než vaše tělo během dne dokáže spálit. Naštěstí to můžete jednoduše napravit běháním, chůzí, plaváním nebo jinými zábavnými aktivitami s rodinou či přáteli.

Tuky, které přijímáte ve stravě

Ze všech tuků, které pravidelně dennodenně konzumujeme jsou nejhorší a zdraví nejškodlivější transmastné tuky, které jsou průmyslově vyráběny. Používají se především na prodloužení trvanlivosti potravin. Snažte se vyhýbat jejich konzumaci a řiďte se zásadou: "Zdravější je to, co má kratší dobu spotřeby." Na obalu jednotlivých výrobků nemusíte najít označení transmastné tuky ale jejich synonyma: hydrogenované / ztužené.

Nasycené mastné kyseliny jsou sice zdravější než transmastné tuky ale s jejich konzumací byste to neměli přehánět a konzumovat je výjimečně. Na rozdíl od transmastných kyselin jsou alespoň přírodní. Na obalech potravin je můžete najít i pod označením saturované tuky.

Nenasycené mastne kyselinyPravidelně byste měli přijímat nenasycené mastné tuky, které mají mnoho pozitivních účinků na zdraví člověka a také na hubnutí. Mezi nenasycené mastné kyseliny patří esenciální mastné kyseliny (omega-3 a omega-6), o kterých se v poslední době hodně mluvilo. Ačkoliv jsou pro organismus tyto tuky velmi důležité, tělo si je nedokáže samo vyrobit, a proto je musíme pravidelně přijímat ve stravě, například i formou výživových doplňků.

Vliv zdravých tuků na organismus

Proč byste měli přijímat zdravé tuky během hubnutí?

Jaký vliv mají na zdraví?

Vliv škodlivých tuků na organismus

  1. Štíhlý člověk žije déle.
  2. Tuky zapříčiňují obezitu, některé druhy rakoviny a dokonce mohou být příčinou neplodnosti.
  3. Zvyšují riziko srdečních chorob.
  4. Zpomalují metabolismus.
  5. Zvyšují množství "škodlivého cholesterolu" a snižují množství dobrého.
  6. Lidé, kteří pravidelně konzumují transtuky jsou až o 20% náchylnější na vznik cukrovky.
  7. Nadměrné množství tuku zhoršuje myšlení.
  8. Při velmi vysoké obezitě je riziko vývinu demence až 70%. Při mírné nadváze je to 35%.
  9. Obézní lidé jsou citlivější na bolest, mají častěji a prudší záchvaty migrény.

Pokud chcete být zdraví a štíhlí vyhýbejte se konzumaci sacharidů a do svého jídelníčku zařaďte zdravé tuky, které Vám pomohou nejen zredukovat hmotnost, ale i podpoří zdraví.

Diskuse


Email nebude zveřejněn, jen jeho první část.