Co poškozuje náš mozek

11 běžných věcí, které poškozují mozek

Negativní vliv na mozek a mysl mají některé běžné činnosti.

smartphoneVěděli jste, že některé běžné činnosti mají negativní vliv na mozek a paměť? O vlivu stresu a TV na mozek jste už asi slyšeli. Ale věděli jste, že mozek poškozuje i používání smartphonu, špatná nálada a dokonce i nadváha?

Mozek řídí všechny činnosti v našem těle. Aby správně fungoval po celý život, musíme se o něj starat a vyhýbat se věcem, které ho mohou poškodit. Některé každodenní činnosti, mají negativní vliv na činnost mozku, ovlivňují naše myšlení a poškozují paměť.

1. Nevinné sledování televize?

Již v roce 1971 americký psycholog Herbert Krugman publikoval světu svůj výzkum, ve kterém srovnával dvě činnosti. Sledování televize a čtení. Zatímco během čtení převládaly rychlé beta vlny odpovědné za koncentraci, během sledování TV se již po 30 sekundách přeměnily na pomalé beta vlny, které jsou charakteristické roztržitostí a neklidem. Sledování TV u dětí snižuje kognitivní schopnosti, pozornost a schopnost rychle a správně se rozhodnout.

2. Kde mám telefon?

Díky mnohým záhybům a závitům v mozku si dokážeme všechno pamatovat. Mozek je i velmi přizpůsobivý. A tady nastává problém! Mozek si dokáže zapamatovat všechno, ale když nemusí,"zpohodlní" a zpomalí.

Keep Brain FitSmartphone přebírá část odpovědnosti mozku, následkem čehož je, že náš mozek si každý den musí pamatovat méně a méně věcí. Chcete-li tomuto procesu zamezit, trénujte mozek různými hrami a hlavolamy.

Máte pocit, že váš mozek ztrácí pružnost? Trénujte s aplikací Keep Brain Fit, která byla speciálně vyvinuta pro zlepšení koncentrace, krátkodobé paměti a dalších kognitivních schopností.

3. S čokoládou jde všechno snadněji

Mozek je tvořen hustou sítí neuronů, které jsou neustále v pohybu. Jejich aktivita závisí na nepřetržitém čerpání glukózy z krve. Mozek je sice závislý na cukru, ale jeho fungování závisí na správném druhu a množství.

Pokud najednou zkonzumujeme velké množství sacharidů, hladina cukru v krvi prudce stoupne. To je signál pro slinivku, aby začala produkovat inzulín na snížení hladiny glukózy v krvi. Ale ten sníží hladinu krevního cukru mnohdy až pod limit, což může vyvolat opětovné pocity slabosti a chuti na sladké. Celý koloběh se opakuje.

cokolada v ustechVýkyvy hladiny cukru jsou zodpovědné nejen za přibírání na váze, ale způsobují také poruchy pozornosti a paměti, změny nálad či vznik depresí.

Abyste si udrželi správnou hladinu cukru v krvi a tím pomohli i fungování mozku, měli byste konzumovat zejména potraviny s nízkým a středním glykemickým indexem.

4. Pár kilo navíc

Mozek postupně ztrácí bílou hmotu, jejímž úkolem je přenášet informace. Tento proces je u obézních lidí rychlejší. Přesný důvod zatím není znám, ale vědci se domnívají, že na vině by mohla být vysoká hodnota cukru v krvi, zvýšený cholesterol či nezdravý metabolismus. 

5. Multitasking

Stále častěji se o něm diskutuje a v posledním období se dostávají do popředí zejména jeho negativa. Multitasking má více nevýhod a škodlivých účinků na náš organismus, než byste možná čekali.

multitasking

Mozek totiž není uzpůsoben pro provádění více činností současně. Multitasking tedy způsobuje pokles koncentrace, snižuje kvalitu a efektivitu práce, ztěžuje organizování a filtrování získaných informací a u některých jedinců dokonce způsobuje pokles IQ. Kromě toho, pracování na více věcech najednou v nás vyvolává stres.

6. Spánek nadevše

Spánek je nezbytným procesem regenerace nejen pro naše tělo, ale i mozek. Přestože my ve spánku odpočíváme, mozek se nezastaví ani na chvíli. Ukládá naučené informace a vzpomínky do dlouhodobé paměti. Ve spánku tělo doplňuje zásoby energie a v mozku se syntetizujínové bílkoviny...

spanekZajímavým faktem je, že během spánku nám klesne teplota, a tedy i krev protékající mozkem je studenější. Vědci předpokládají, že toto ochlazení je nutné pro správnou činnost neuronů.

7. Uvolněte se

Ve stresu se začne nebezpečně uvolňovat hormon adrenalin, který zvyšuje hladinu krevního cukru a srdeční frekvenci. Dlouhodobé působení stresu může zmenšit kapacitu mozku. Začnou odumírat mozkové buňky a ubývá šedá mozková kůra.

Stresový hormon kortizol, který se dostává do hipokampu, kde ovlivňuje tvorbu nových neuronů, dokonce ji může až zastavit, a rychlost spojení mezi nervovými buňkami.

8. Ach, ty peníze

Základním instinktem každé bytosti je přežít. V minulosti museli lidé lovit mamuty, aby přežili. Ale dnes světu vládnou peníze. Když nemáte peníze, nemáte co jíst, nemáte kde bydlet, nemáte co na sebe, nemáte se jak postarat o své děti...

Jedním z největších stresových faktorů dnešní doby jsou právě peníze a strach, že přijdete o práci. Strach a pocit beznaděje snížíte, pokud budete mít vždy "železnou zásobu". Peněžní rezerva vám dodá pocit bezpečí a jistoty.

9. Krabičku cigaret, prosím

krabicka cigaretVěděli jste, že dlouhodobé kouření ničí šedou kůru mozkovou? Nikotin je zodpovědný za ubývání šedé mozkové kůry, která je centrem vnímání, řeči i paměti. Ještě horší je to u lidí, kteří začali kouřit jižv mladém věku. Šedá kůra se do 26. roku věku vyvíjí, ale tento vývoj je vlivem nikotinu zpomalen.

10. Dáš si skleničku?

Přemýšleli jste se někdy, jak vzniká pocit euforie po vypití alkoholu? Způsobuje ho kyselina glutamová, která vzniká z nervových buněk. Alkohol naruší vnější obal buňky a smíchá se s obsahem neuronu. Slastné pocity štěstí a uvolnění si tedy vybírají krutou daň, množství mrtvých nervových buněk.

11. Myslete pozitivně

Každý z nás má občas špatnou a depresivní náladu. Dejte si však pozor, aby se z vás nestal chronický pesimista. Lidský mozek je velmi přizpůsobivý a jednoduše se přizpůsobí jak pozitivnímu, tak negativnímu myšlení.

myslete pozitivneKaždá negativní myšlenka plodí další, častokrát ještě horší. Dlouhodobý pesimismus může mít za následek snížení imunity, problémy s trávením, soustředěním a pamětí. Uvolněte se, těšte se z každé maličkosti a nikdy se neporovnávejte s druhými.

"Život je příliš krátký na to, abychom jeden den prožili dvakrát." Myslete na to a šetřete si svůj mozek, vždyť díky němu jsme tím, kým jsme. Užívejte si život klidně a s klidem, choďte často do přírody a myslete nato, že žádný problém není tak velký, aby se nedal vyřešit.

 

Diskuse


Email nebude zveřejněn, jen jeho první část.