Životně důležité bílkoviny

Výkonnost, rychlost, tvar těla, zda bude pevné a hladké nebo měkké a roztřesené, závisí na struktuře, tedy od bílkovin. Stejně jako kvalita života, zdraví, štěstí, nálada, tělesná struktura, síla a mnoho dalších důležitých faktorů v organismu je závislých právě od množství přijatých bílkovin.

Bílkoviny jsou důležité protože ....

... Štíhlá a fit díky bílkovinámdodávají životní energii,
... podílejí se na produkci hormonů štěstí a spánku,
... skládá se z nich imunitní systém, kosti a svaly,
... odvodňují,
... starají se o celkovou pohodu a zdraví,
... urychlují regeneraci,
... otevírají cévy a zintenzivňují prokrvování,
... pomáhají v prevenci proti artróze a bolestem spojeným s tímto onemocněním,
... odstraňují únavu a zaručují bdělost,
... stimulují spalování tuků,
... brání stárnutí a udržují nás mladými,
... zajišťují pocit nasycení na několik hodin.

Bílkoviny, proteiny, aminokyseliny

Bílkoviny, proteiny a aminokyseliny. S těmito pojmy jste se už určitě setkali, ale pro jistotu si je upřesníme.

Bílkoviny se odborně nazývají proteiny. Jsou základním stavebním prvkem organismu. Tvoří až 20% našeho těla, proto je jejich dostatečný příjem nezbytný. Proteiny mají více než 20 základních stavebních složek. Zabezpečují chod orgánů a imunitní systém.

Aminokyseliny jsou základními stavebními prvky a indikátory kvality bílkovin. Zajišťují důležité funkce organismu, podílejí se na vytváření obranných látek organismu, regulují tvorbu a činnost hormonů a enzymů, čímž ovlivňují sílu a rychlost metabolismu.

Esenciální a neesenciální aminokyseliny

Aminokyseliny, podobně jako tuky, se rozdělují na esenciální a neesenciální. Neesenciální aminokyseliny jsou stejně důležité jako vitamíny a minerální látky. Jelikož si je tělo nedokáže vyprodukovat, musíme dbát na jejich dostatečný příjem z potravy.

Aminokyseliny se starají o naši celkovou pohodu, určují zda budeme unavení, jakou budeme mít náladu a starají se i o kvalitu pokožky, nehtů a vlasů.

Pozor na nedostatek bílkovinPokud Vám dlouhodobě chybí i jen jedna aminokyselina, nejprve se to projeví negativně na Vašem zdravotním stavu a postupně to může přerůst až do vážných zdravotních komplikací. Podívejme se blíže na vliv některých aminokyselin na naše tělo.

Arginin

Aminokyselina arginin ovlivňuje růst kostí, tkání a svalů, podporuje metabolismus, vytváření svalů a spalování tuků. Arginin se přidává i do různých krémů proti vráskám a léčiv, protože podporuje tvorbu kolagenu a působí jako antioxidant. Sportovci jej užívají jako doplněk stravy zejména kvůli výrazným účinkem na růst svalů a rychlé regeneraci.

BCAA

Dostatek leucinu, isoleucinu a valinu, nazývané také pod společným názvem aminokyseliny BCAA, se projevuje zvýšenou produkcí růstového hormonu, efektivnější tvorbou svalů a větší výdrží. BCAA podporují efektivní spalování tuků a chrání svaly před poškozením. Pokud máte nedostatek leucinu, isoleucinu a valinu nebudete spalovat tuky, ale svaly.

Glutamin

Aminokyselina glutamin je nezbytná pro správnou činnost mozku a koncentraci. Pomáhá stabilizovat krevní cukr, zefektivňuje trávení, vytváří a posiluje svalovou hmotu. Zlepšuje činnost imunitního systému a po úraze nebo operací pomáhá zregenerovat poškozené tkáně.

Glutathion

Před volnými radikály nás chrání aminokyselina glutathion. Parkinsonová a Alzheimerova nemoc, poškození jater a poruchy imunity jsou spojovány právě s jeho nedostatkem. Produkce glutathionu v organismu klesá s přibývajícím věkem, taktéž se odbourává chorobou, infekcemi, úrazy nebo operacemi.

Cystein

Lámou se Vám vlasy a nehty? Máte problémy s pokožkou? Objevila se Vám na zadku nebo stehnech celulitida? Pravděpodobně máte nedostatek neesenciální aminokyseliny cystein. V těle se vytváří z aminokyseliny methionin za pomoci vitaminu B. Podporuje rozklad tuků a brání jejich ukládání v játrech, má detoxikační a antioxidační účinky.

Taurin

Únava, ospalost ztráta enegiePomocí methioninu, cysteinu a vitaminu B6 tělo vytváří aminokyselinu taurin. Jelikož pomáhá odstraňovat únavu, přidává se zejména do energetických nápojů. V těle působí jako stimulátor mozkové činnosti, zlepšuje soustředění a koordinaci pohybů. Pozitivně působí i na psychiku a toleranci stresu. V medicíně se využívá k léčbě šedého zákalu, vysokého krevního tlaku, cukrovky, onemocnění plic a ledvin.

Tryptofan

Aminokyselina tryptofan je důležitá zejména při produkci hormonů serotonin a melanin. Serotonin je hormon štěstí. Působí uklidňujícím účinkem, navozuje pocit vyrovnanosti a uvolněnosti. Jeho nedostatek zapříčiňuje deprese, vyvolává nadměrnou chuť k jídlu, zejména na sladké jídla.

Hormon melatonin tělo produkuje v šeru a během noci. Zabezpečuje kvalitní spánek a urychluje usínání.

Pokud však má tělo nedostatek vitaminu B, dokáže si ho vyrobit právě z této aminokyseliny, čímž klesá produkce těchto dvou důležitých hormonů v těle.

O přeměně tuků, cukrů a bílkovin ve zkratce

Biologická hodnota bílkovin

Jednotlivé bílkoviny mají rozdílnou biologickou hodnotu i rychlost vstřebávání. Biologická hodnota představuje zastoupení a vzájemný poměr jednotlivých aminokyselin.

Obecně mají živočišné bílkoviny vyšší biologickou hodnotu než rostlinné bílkoviny. Na druhé straně, bílkoviny rostlinného původu jsou snadněji stravitelné.

Kde se bílkoviny nacházejí?

Živočišné bílkoviny: vajíčka, vepřové a hovězí maso, drůbež, ryby, mléko a mléčné výrobky. Jde o plnohodnotné bílkoviny, protože obsahují vysoké množství esenciálních aminokyselin.

Biologická hodnota bielkovín

Rostlinné bílkoviny jsou neplnohodnotné, ale snadněji stravitelné. Nacházejí se v luštěninách, zejména fazole, hrách, sója, v sušených houbách. Ovoce a zelenina obsahují minimální množství, stejně jako chléb, pečivo, těstoviny, rýže a brambory.

Bílkoviny můžete doplňovat i kvalitním bílkovinným práškem. Zda jde o kvalitní prášek, zjistíte podle biologické hodnoty.

Bílkoviny podporují hubnutí

  1. S bílkovinami dosáhnete pocit nasycení rychleji a na delší dobu, jako s tuky a sacharidy.
  2. Bílkoviny se nemění na tuky, ale se stráví a na jejich strávení musí tělo vynaložit vlastní energii.
  3. Bílkoviny podporují vznik dopaminu, který nás pohání vpřed, zvyšuje touhu po úspěchu a stimuluje systémy nezbytné k dosažení cíle.
  4. Pravidelná fyzická aktivita spolu s dostatečným příjmem bílkovin dokáže zrychlit bazální metabolismus.
  5. Mitochondrie, které spalují energii ve svalech, se vytvářejí pohybem a bílkovinami. Čím více mitochondrií máte, tím efektivnější bude hubnutí. Více informací o mitochondriích a o jejich budování se dočtete v našem e-booku.
  6. Pokud během diety nepřijímáte dostatečné množství bílkovin, namísto budování svalů je začnete spalovat.
  7. Bílkoviny stimulují termogenezi, která tvoří přibližně 10% denního energetického obratu. Více o vlivu bílkovin na hubnutí a o metabolismu, se dočtete v našem e-booku.

Bílkoviny jsou životně důležité. Orgány, pokožka, hormony, imunitní systém jsou tvořeny bílkovinami. Pokud chcete být štíhlí, šťastní a zdraví nevyhýbejte se jejich konzumaci. Sami budete překvapeni, co dokážou s Vaší postavou a životem.

Diskuse


Email nebude zveřejněn, jen jeho první část.