Jak účinně zhubnout hlavou

Chuť na jedlo

Určitě už i Vás někdy napadlo: "Kdybych na to nemyslela, nestalo by se to." Nebo jste se snažili na něco nemyslet, abyste to náhodou nepřivolali. Jsou myšlenky skutečně natolik silné, že dokáží ovlivnit život a urychlit hubnutí?

Fyziolog Dr. Guang Yue, který působí na Cleveland Clinic Foundation zjistil, že svaly reagují ihned, jak dostanou signál z motorických buněk. Pohyby, které jsou vykonávané jen v naší mysli, dokážou skutečně ovlivnit svaly. Intenzita signálu z motorických buněk je závislá na sile elektrických impulzů vyslaných z mozku. Čím je signál silnější, tím jse zvyšuje i síla svalů.

Tento objev je skutečně mimořádný, no určitě by jste neměli přestat cvičit. Technika cvičení by mohla spíše pomoci pacientům, kteří jsou příliš slabí na to, aby se mohli hýbat.

Jestli sílou myšlenek dokážete trénovat svaly, jako potom dokážete ovlivnit hubnutí?

Jak zhubnout myšlenkami

Denně si vzpomenete na jídlo přibližně 200-krát. Pokud se navíc rozhodneme držet dietu a zakážeme si některé druhy jídel, myšlenky na zakázané jídlo jsou silnější. A čím častěji nad něčím přemýšlíme, tím se zvyšuje chuť a touha.

Pokud je žaludek prázdný, vyšle signál do mozku. Krátký čas dokážeme hlad ignorovat, ale už začínáme myslet na jídlo. V tomto okamžiku stačí sklenice vody či džusu na oklamání žaludku.

Drastické omezení některých jídel není přirozené. To, že začnete žít zdravějicvičit neznamená, že musíte všechny chutné věci vyhodit ze svého jídelníčku. Pokud máte na něco chuť, dejte si to, ale s mírou. Uspokojením svých chutí, uspokojíte i svou mysl.

Postupně začnou zdravá jídla tvořit převážnou část vašeho jídelníčku a na nezdravé zapomenete.

Věda o chuti na jídlo

Pokud napíšete do vyhledávače slova "věda o chuti na jídlo" najde Vám nespočet vědeckých studií. Vědci stále zkoumají a testují, co se děje v organismu již při pohledu na jídlo. Mezi zajímavé studie patří například:chut na jidlo

Chuť na jídlo ovlivňuje nespočet faktorů. Stačí pohled na obrázek oblíbeného jídla a okamžitě pocítíte hlad. Jakmile ucítíte vůni oblíbeného jídla, uvidíte obal od čokoládové tyčinky zda si vzpomenete na koláč od babičky začnou se Vám vyplavovat sliny. Tady už sklenici vody nepomůže.

Hladoví i po jídle

Přestože jste před hodinkou snědli obrovskou porci jídla, stále pociťujete hlad nebo máte na něco chuť. Pokud se Vám to stává často, něco není v pořádku s jídelníčkem. Jednou z příčin může být jedení jídel bohatých na sacharidy s vysokým glykemickým indexem a chybějící bílkoviny nebo může jít o čas, kdy jste jedli, neuspokojenou potřebu, vůni, chlad a stres.

Je čas na jídlo

Znáte pokus I.P. Pavlova na psech? Při krmení pouštěl psem stále stejný bzučák. Po určitém čase, kdy pes slyšel tento zvuk, začal slintat. Věděl, že spolu s bzučákem přichází i jídlo. Od dětství ve Vás rodiče pěstovali určitou rutinu. Snídaně, svačina, oběd, svačina a večeře nemohli chybět.

Tělo dostávalo pravidelně, téměř ve stejném čase, porci jídla. Na tento standard si zvyklo a to od Vás vyžaduje i nyní. Pokud jste zvyklí snídat kolem 8:00, obědvat kolem 13:00 a večeřet kolem 18:00 tělo si v tomto čase bude jídlo vyžadovat. Proto je dobré, pokud si dokážete vytvořit časový rozvrh a jíst stále alespoň přibližně ve stejnou hodinu. Samozřejmě, vše záleží od Vaší práce a povinností. No, na pravidelné jídlo byste si měli najít čas vždy.

Neuspokojená potřeba

Jedli jste rýžové chlebíčky a přitom jste mysleli na rohlík se šunkou. Nebo jste drželi mléčnou dietu a přitom jste měli chuť na jablko či banán. Kolik trvalo, než jste si řekli, že jeden prohřešek nemůže uškodit?

chut na sladke

Jídlem nejen zaženete hlad, ale i uspokojujete své chuťové pohárky. Dietní jídla bez chuti Vám jistě nepomohou rychleji zhubnout. Nejprve si dáte rýžový chlebíček a tajně si půjdete sebrat kousek vánočky. V konečném důsledku sníte toho víc, než při normální stravě.

Chuť na sladké

Přestože jste právě snědli obrovskou porci svíčkové s knedlíkem, stále máte na něco chuť. Možná byste si dali něco sladkého, jen malý dezertík ke kávičce. Ten se do Vás stále vejde. Stejně jako oblíbené jídlo.

Chuť na sladké snadno oklamete zamícháním ovoce do salátu nebo kompotem. Ale pokud bude jídlo obsahovat dostatek bílkovin a zdravých tuků, budete déle sytí, přestanete pociťovat různé choutky a rychleji zhubnete.

Vůně jídla

O aromaterapii jste už určitě slyšeli. Vůně mají intenzivní vliv na náš organismus. Podporují kreativitu, rozvíjejí fantazii, způsobují hlad nebo naopak potlačují ho. Vůně oblíbeného jídla může dokonce spustit produkci inzulínu a vy začnete skutečně pociťovat hlad.

Stres a přibývání

Po vzniku stresové situace se organismus začne bránit a spouští obranné mechanismy. Zvýší se hladina adrenalinu, nonadrenalínu a kortizolu, následkem čehož je nahrnutí krve do mozku, svalů a srdce. Tělo rychle zmobilizuje všechny zásoby cukru. V tomto okamžiku jste připraveni na útěk nebo jinou fyzickou aktivitu, která Vám má zachránit život. Takhle to fungovalo v minulosti. Dnes používáme na záchranu dříve mozek než svaly, takže cukr nemáme kde spálit.

Nahromaděný cukr zvyšuje hladinu inzulínu v krvi, která po ukončení stresové situace prudce klesá. Taková náhlá změna hladiny inzulínu má podobný vliv na náš organismus jako snězení jídla s vysokým glykemickým indexem.

Dokonce, je vědecky dokázáno, že po skončení stresové situace sníte podstatně více. Dnes převládá psychický stres, v práci, ve škole, doma. Stres před kterým se nedá utéct. No náš obranný mechanismus zůstal nezměněn. Více o vlivu stresu na přejídání a o tom jak se zbavit stresu se dočtete v našem dalším článku.

Kde nepomohou myšlenky, pomůže věda

Hormony v těle jsou nenahraditelné. Mají řadu důležitých funkcí, mezi které patří i signalizování mozku zda je žaludek plný nebo na jaké jídlo máte chuť.

Kdy pociťujeme hlad?

bilkovinny napojS blížícím se časem snídaně, obědu či večeře stoupá hladina hormonu s názvem ghrelin. Tehdy je lepší mít už jídlo po ruce. Postačí i polévka či bílkovinný koktejl. Po jídle jeho hladina znovu klesá. Lidé trpící obezitou vyprodukují několikanásobně větší množství tohoto hormonu během dne.

Oddálení hladu

Hormon Peptid YY se vylučuje po jídle a jeho zvýšená hladina se udrží několik hodin. Jeho úkolem je zpomalit vyprazdňování žaludku. GLP-1 zase reguluje hladinu cukru v krvi a snižuje chuť na jídlo. Stará se o to, aby byl inzulín vylučován jen při jídle, které obsahuje sacharidy. Také do mozku vysílá signály, kdy máme přestat jíst. Jeho produkce je závislá na množství bílkovin a zdravých tuků. Ne sacharidů.

U obézních lidech byly naměřeny nižší hladiny těchto hormonů. Zatím ale není jasné, zda jejich nízká koncentrace je příčinou obezity nebo zda obezita způsobuje jejich úbytek.

Leptin proti ghrelinu

Leptin je protein produkovaný mozkovými buňkami a mozku signalizuje pocit plnosti a nasycení po jídle. Jeho množství je přímo závislé na množství tukových buněk. Nejen že potlačuje hlad a snižuje příjem stravy, ale také podporuje metabolismus a upravuje hladinu cukru v krvi.

Mezi další hormony nasycení patří inzulín, adiponektín, cholesystokinín, glukagon a další. Hormonální systém může správně pracovat jen pokud máme vhodnou a zdravou stravu. Jídla s vysokým glykemickým indexem blokují tvorbu hormonů nasycení. A opačný účinek mají jídla s vysokým obsahem bílkovin, zdravých tuků a také některé vitaminy a minerální látky.

Závislost na jídle nebo touha?

chut na jidloMezi závislostí a touhou po jídle je tenká hranice. Někdo si neumí představit den bez čokolády nebo pečiva, jiní nahází do sebe vše co se nachází v jeho blízkosti. Nebezpečnější je druhý typ závislosti. Zbavit se jí vůbec není jednoduché.

Člověk závislí od jídla podléhá depresím a izoluje se od vnějšího světa. Podlomené psychické zdraví je ještě doplněné zvýšeným krevním tlakem, kornatěním tepen, případně infarktem.

Zahnat touhu po jídle a zhubnout vůbec není jednoduché, ale určitě Vám tento boj usnadní toto:

  1. Pravidelnou stravou zabráníte kolísání hormonů.
  2. Pestrá strava je nenahraditelná. Pokud nedoplníte všechny důležité látky, budete mít na něco chuť.
  3. Pitný režim je základem nejen štíhlé linie, ale i zdraví.
  4. Jídlo musí být přitažlivé pro všechny smysly.
  5. Doma mějte jen maličké porce oblíbených jídel.
  6. Jezte pomalu a jídlo důkladně žvýkejte.
  7. V žádném jídle nesmí chybět bílkoviny a zdravé tuky.
  8. Pokud již máte chuť na "sacharidy" nikdy je nejezte večer a už vůbec ne těsně před spaním.

Podělte se s námi o zkušenosti. Napište do komentáře, jak se Vám podařilo zhubnout nebo co Vám v tom zabránilo.

Diskuse


Email nebude zveřejněn, jen jeho první část.